ضیـاء الدین

« آبادان ، شهر حماسه های ثبت نشده »

۲ مطلب در تیر ۱۳۹۳ ثبت شده است

سه شنبه, ۳۱ تیر ۱۳۹۳، ۱۲:۴۶ ق.ظ

دل آبادان را نسوزانید ...

می توان برای دیدن هر چیزی در عالم بی نهایت، مثل اثر انگشت، به تعداد انسان ها که بوده اند، هستند و می آیند، به دنیا نگاه کرد. خداوند برای چشم و دل از اثر انگشت هم فراتر رفته و لطفش را در بی نهایت به مخلوق ارزانی کرده و اختیار چگونه دیدن را هم به انسان سپرده است. کافیست انسان، فقط جای ایستادن را کمی تغییر دهد. هر جایی از زمان و مکان که بایستیم، در هر زاویه ای که قرار بگیریم، نگاهمان تغییر خواهد کرد، فقط کافی است که بدانیم کجا ایستاده ایم. روانشناسان برای تغییر در ذهنیت بیماران، گاهی با چنین منطقی، بیمار را درمان می کنند. از نگاه یک بعدی او، نگاه دیگری می سازند. این منطق درعلم مدیریت هم می تواند مفید فایده باشد؛

خصوصا در تغییر نگاه مدیران ضعیف که با عملکرد خود ، سازمان ها را به بن بست می رسانند. این گونه مدیران زاویه نگاهشان محدود و انحصاری است. از هزاران نگاهی که به عالم وجود دارد، یکی را پسندیده و همانجا ایستاده اند؛ سال ها درجا زده اند، زمان برای آن ها مرده است، مکان برایشان همان ساعت ذوب شده در چنبره نادانی هاست. این قبیل افراد یک روز بنا به دلیلی درست یا نادرست مدیر شده اند. حالا برای حفظ موقعیت، ثابت می مانند و به اصطلاح مغزشان "کپ" کرده است . این گونه مدیران با تغییر و تحول مخالفند، بعضا حتی در خانه هم با جابه جا کردن وسایل منزل مخالفت می کنند. او معنای (دل افزاری) را هرگز نفهمیده است، از نرم افزاری هم چیزی نمی داند، حداکثر دانش او در سخت افزاری است. وضعیت مدیران در آبادان تقریبا شبیه به این وضعیت است . کافیست نگاهی کوتاه به اظهار نظر این مدیران چه (منتخب و چه منصوب ) بعد از آتش سوزی در ساختمان تجاری کادوس 4 بیندازیم تا به عمق این فاجعه مدیریتی بیشتر پی ببریم. ظاهرا این حضرات فکر می کنند تازه به  این شهر وارد شده اند و تا کنون هیچگونه مسئولیتی به عهده نداشتند و مدام سعی می کنند از خود و دستگاه تحت امر سلب مسوولیت نموده و توپ را در زمین دیگری بیندازند. از اظهار نظر عجولانه فرماندار تا ماست مالی کردن برخی از اعضای شورای شهر. به هر صورت آقایان باید سعی نمایند از خود حساب بکشند و اگر به ناحق سمتی را اشغال نموده اند با شجاعت کنار روند و عرصه را برای مدیرانی کارآمدتر باز نمایند. همه ی ما مسئوول هستیم. لذا :

 1. سازمان نظام مهندسی مسئول است. زیرا بنا به شواهد فراوان دچار باند بازی گردیده و به جای نظارت دقیق بر ساخت و سازها به فکر حفظ موقعیت خود به هر شیوه ای می باشد و هر از چندگاهی شاهد کج شدن سازه ها و یا ریزش ساختمان ها می باشیم.
2.صدا و سیمای محلی مسئول است، زیرا برنامه ی کاربردی انتقادی تولید ننموده و در زمینه نقد مدیریت ناکارآمد در میزگرد ها دچار تعارفات گردیده و مشکلات را آن گونه که هست به خاطر عدم تکدر خاطر دستگاه هاخصوصا آنهایی که بعضا نقش اسپانسر در برنامه ها را دارند منعکس نمی نمایند

3.شهرداری آبادان مسئول است. زیرا با فروختن تراکم در کوچه های تنگ عملا باعث بروز مشکلاتی برای شهروندان گردیده به نحوی که اگر از این دست حوادث در این مکانهای تنگ بوقوع بپیوندد باز هم شاهد اندوه مردم بینوا خواهیم بود.

4.فرماندار ویژه آبادان مسئول است. زیرا از دستگاه های اجرایی بازدید میدانی به عمل نیاورده تا از کمبودهای آنان مطلع و آنان را مرتفع نماید و هم اینک و بعد از این حادثه اعلام رسانه ای نموده که از دستگاه های ارائه خدمات عمومی بازدید خواهد نمود و به نوعی نوشدارو پس از مرگ سهراب خواهد بود.

5. نمایندگان آبادان در مجلس شورای اسلامی ............

6. اعضای محترم شورای شهر ..........

7. ............

کاملا واضح است که یک مدیر قوی و کارآمد بسیار بهتر از مدیر ضعیف و بی کفایت است .همه ی ما می توانیم به خوبی یک مدیر قوی را از یک مدیر ضعیف تشخیص دهیم، اما مسئله این است که گاهی یک مدیر ضعیف نقش آدم قوی و کارامد را بازی می کند و اطرافیان را گول می زند. اما با نگاه دقیق به باورهای آنها به عنوان مدیر قدرتمند می توان تشخیص داد که باورها و رفتارهای آنان خطر ناک و مخرب است. رفتارهایی که می تواند به از بین رفتن آن سازمان منجر شود. پس بیاییم قدر این مردم را بدانیم و صادقانه به آنان خدمت کنیم.  

۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ تیر ۹۳ ، ۰۰:۴۶
چشم خردلی
يكشنبه, ۲۹ تیر ۱۳۹۳، ۱۰:۵۶ ب.ظ

آقای فرماندار ویژه ! چه کسی پاسخگوست؟

فصل تابستان فرصت مغتنمی است که پس از یک سال کار و تلاش و جمع آوری اندوخته ای دل به دریا بزنی و به همراه خانواده  به نقاط خوش آب و هوا و یا زیارتی بروی و با آمادگی کامل  برای یک سال پیش رو به فعالیت روزمره مشغول شوی. ما که فکر سفر زیارتی و تفریحی نبودیم یعنی وسعمان نمی رسد ولی بنا به ضرورت لازم بود که سفری کوتاه به تهران داشته باشم، لذا با توجه به اعلام رسمی رسانه ها مبنی بر تهیه و پیش فروش بلیط از طریق دفاتر فروش در مورخ 24/4 به یکی از دفاتر فروش در خیابان شهید منتظری آبادان رفتم. یکی از کارکنان اعلام نمود که فردا صبح از ساعت 8/30 دقیقه اقدام به فروش بلیط خواهند نمود و طبق تاکید او صبح روز بعد باید به آن جا مراجعه و به ترتیب لیستی که خود مراجعین تنظیم خواهند کرد کار انجام خواهد شد. صبح روز بعد یعنی در مورخ  25/4 راس ساعت 8 صبح جلوی دفتر بودم و نفر هجدهم لیستی قرار گرفتم که تنظیم کننده لیست ،مدعی بود از ساعت 10 شب روز گذشته در اینجا حاضر بوده و اقدام به نوشتن لیست نموده است و گفت که راس ساعت 8/30 درب آژانس باز خواهد شد.

کم کم افرادی که در لیست بودند و یا تازه آمده بودند جلوی درب آژانس حضور خود را پررنگ تر کرده بودند و کارمندان آژانس ، یکی یکی می آمدند و یا با کلید درب را باز می کردند و یا تماس می گرفتند و درب برای آن ها باز می شد.بعد از ساعت 8/30 که مردم روزه دار متقاضی بلیط کم کم حوصله شان سر رفته بود با گرفتن شماره تلفن آژانس که از روی تابلو برداشته بودند اعتراض خود را علنی تر می کردند. بالاخره زمان موعود رسید و درب باز شد ولی فردی جلوی درب ایستاد و به کسی اجازه ورود نمی داد و اعلام کرد که سیستم قطع است و امکان رزرو بلیط نمی باشد و باید به دفاتر دیگر مراجعه کنید.

یکی از افراد حاضر در صحنه درحالی که عصبانی بود فریاد زد که سال گذشته در همچنین روزی همین بساط را پیاده نمودید و از رزرو بلیط به بهانه قطعی سیستم طفره رفته اید.

دیگری می گفت اگر سیستم قطع بوده چرا از ساعت 7/30 صبح که تقریبا همه مردم آمده بودند به آن ها نگفتید. القصه مردم متفرق شدند و من به همراه فرد دیگری ماندیم. بالاخره اجازه داده شد که آن فرد به دفتر وارد و بعد از لحظه ای خارج شد و عنوان کرد که متصدی مربوطه اظهار نموده که به دلیل بدهی آژانس ، سیستم قطع است و امکان خدمات دهی نمی باشد.

به ناچار سراغ دفاتر دیگر رفتیم و دیدیم که همه جا لیست های 50 نفره بسته شده و بعید است که نوبت به ما برسد.

مستآصل شده بودم که این تخلف شرکت یاد شده را باید به چه کسی اعلام نمایم!

به راستی کدام دستگاه نظارتی باید پاسخگو می بود؟

بالاخره بعد از دور زدن چند آژانس در همان خیابان شهید منتظری وارد یک دفتر شدم که حدود 10 نفر در نوبت بودند و البته عده ای از دوستان  !!! در آن طرف میز در حال رزرو بلیط دلخواه به مدد دوستی با کارمندان بودند.

حدود یک ساعت منتظر بودم و متوجه شدم که فقط یک دستگاه که خانم کم تجربه ای در پشت آن قرار گرفته بود مشغول رزرو بلیط مراجعین می باشد و خانم دیگری در پشت میز دیگر آژانس با دستگاه دیگری با سرعت در حال ارائه خدمات می باشد. بگذریم از آن هایی که خواهان  بلیط یک سره  به مقصد مشهد از خرمشهر بودند موفق نمی شدند و دمق و دلگیر در آژانس نشسته بودند.

بعد از کمی دقت متوجه شدم که آن خانم دیگر در نقش یک کافی نت عمل می نماید و به سرعت بلیط تهیه و علاوه بر قیمت تمام شده بلیط مبلغی به عنوان هزینه کافی نت نیز محاسبه و گرفته می شود!

بلیط رفت و برگشت من نیز با 4 هزار تومان بیشتر از قیمت مندرج در بلیط در اختیارم قرار داده شد و من مانده بودم بالاخره در این وضعیت نا بسامان که ظاهرا در سال های گذشته نیز مسبوق به سابقه بوده است چه نهاد یا دستگاهی نظارت می نماید.

زمانی که نزدیک ظهر به یکی از دوستان قضیه را گفتم دیدم که می خندد و از او خواستم دلیل خنده اش را بگوید و او اظهار نمود که برای تهیه بلیط همکاران به مقصد مشهد مبلغی حدود 400 هزار تومان بیش از قیمت مندرج در بلیط ها به یک آژانس داده است.

البته در این قضیه نقش  دلال ها و کسانی که تورهای زیارتی محلی راه اندازی می کنند و پول های کلانی که بابت تهیه بلیط کاروانی به مدیران آژانس ها می دهند را نباید از نظر دور داشت.

قضیه وقتی بیشتر برایم جالب شد که در اخبار 20:30 شبکه دو سیما به همین قضیه در آبادان پرداخته شد و نمی دانم که آیا وجدان مسئولی در این شهر پاسخگوی مردم خواهد بود تا بیش از این آبرویمان جلوی هموطنان ریخته نشود؟   

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ تیر ۹۳ ، ۲۲:۵۶
چشم خردلی