ضیـاء الدین

« آبادان ، شهر حماسه های ثبت نشده »
دوشنبه, ۲۵ فروردين ۱۳۹۳، ۱۱:۴۴ ب.ظ

مدیریت دفاع فرهنگی

چه بسا خط مقدم امروز، بیشتر از دوران جنگ و انقلاب، نیازمند سربازانی جان فدا وایثار گر هست.

متاسفانه،برخی براین باورند که فقط در دورانی مثل دوران دفاع مقدس و یا دوران مبارزات انقلاب، فرصت ادای تکلیف و حضور در عرصه های مبارزه و جهاد وجود داشت،اما زهی خیال باطل که این گمانی صد در صد اشتباه است.چرا که برای اهل حق و حقیقت، مبارزه و جهاد همواره باقی و پا بر جاست و تنها تفاوت دوره کنونی ما با دوران دفاع مقدس آن است که در واقع امروز حوزه های امتحانی ما تغییر یافته اند اما در عین حال امتحان همچنان باقیست و چه بسا خط مقدم امروز، بیشتر از دوران جنگ و انقلاب، نیازمند سربازانی جان فدا وایثار گر هست.
بهرحال برای مبارزه دراین حوزه جدید امتحانی،افراد بیش از هر چیز نیازمند داشتن بصیرت وآگاهی هستند و در واقع رسالت خطیر امروز ما در جبهه جهادفرهنگی،تمرکز بر 3 نکته اساسی است:
1.مواظب باشیم که خودمان نلغزیم.
2.دست دوستانمان را بگیریم.
3.دست کسانی را که لغزیده اند بگیریم و بلند کنیم.
در این باره در قرآن کریم آمده است:"و من احیاها فکانما اجبا الناس جمیعا"یعنی
"هر کس یک نفر را زنده کند انگار تمام مردم دنیا را زنده کرده است"
در هر صورت،در این رابطه باید دانست که کار فرهنگی در واقع نوعی معامله با خداست،پس چگونه می توانیم انتظار کسب رضایت خدا را در زندگی داشته باشیم بدون آنکه در این راه مجاهدت و تلاش لازم را بعمل آوریم و با خدا معامله کنیم.
ابزار کار فرهنگی ایده ال اسلام ونظام اسلامی، ابزاری نیستند که بر مبنای تفکرات مادی و الحادی بشر کنونی و پوچ انگاری سرنوشت انسان در جوامع غربی،تبلیغ و ترویج می شوند،ابزار پوچ و بی محتوایی که همواره لودگی و لذت طلبی بی ارزش را ترویج کرده و به رشد شخصیت انسانی افراد منتهی نمی شود.
جهت اتخاذ روش های مناسب تعلیم و تربیت،در وهله نخست باید اهداف ما روشن و مشخص باشد،زیرا که تنها با در نظر گرفتن این اهداف است که میتوان راه رسیدن به آن را تعیین کرده و مشخص نمود که توسط چه ابزار و روش هایی می توان به قله هدف نزدیک تر شد.
ویژگی های اساسی یک کار فرهنگی:
1.با توجه به جنبه های مختلف رشد و ترقی انسان ها تدوین شده باشند.
2.منجر به ایجاد تغییرات عمده در افکار،عقاید و طرز تلقی افراد به مسایل مهم زندگی گردد.
3.هماهنگ با هنجارهای جامعه و ایدال های اجتماعی و فرهنگی محیط باشد.
4.قابل فهم، جامع و اجرایی باشند.
براین اساس،اگر در چشم انداز فرا روی خود،اهداف تربیتی متعالی اسلام را ترسیم کرده باشیم هرگز از مسیر ایده ال کار فرهنگی، خارج نخواهیم شد و همواره تلاش خواهیم کرد که در این راه ارزشمند،گران بهإ وپر اجر،استوار قدم برداریم.
امروز نبرد اصلی ما با دشمن در واقع،یک نبرد فرهنگی است و در این نبرد نابرابر،خاکریز وسنگر اصلی ما، همان فرهنگ ماست و رسالت خطیر ما جهت حفظ و حراست از این سنگر و خاکریز در مقابل هجوم دشمنان ایجاب می کند که این مهم را جدی گرفته و با تمام قوا به انجام آن بپردازیم.
در این باره چنین به نظر میرسد که در شرایط فعلی ما باید در عرصه خطیر،یعنیعرصه انجام کار فرهنگی،مطابق این دیدگاه ارزشمند امام خامنه ای به کار ورود پیدا کنیم که معتقدند هر کسی در هر جا ماموریتی را بر عهده می گیرد فکر کند که آن جا مرکز دنیاست وآن کار،تنها کار روی زمین مانده ای است که باید به بهترین نحو انجام شود.

یا علی

چشم خردلی

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۱/۲۵
چشم خردلی

نظرات  (۱)

با سلام و عرض خسته نباشید خدمت شما بروز هستیم دوست عزیز خوشحال میشم تشریف بیارید خاک پاتون هستیم
دوست عزیز لیاقت داشت وبمون تبادل لینک هم در خدمتتون هستم

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی